Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
آتور صنعت » مقالات » راهنمای خرید پمپ آب کشاورزی

راهنمای خرید پمپ آب کشاورزی

کاور راهنمای خرید پمپ آب کشاورزی
پمپ‌‏های آب کشاورزی برای انتقال آب از منابع آبی مانند چشمه‏‌ها، چاه‏‌ها، رودخانه‏‌ها و ... به سیستم‌‏های آبیاری یا منابع ذخیره آب در زمین‌‏های زراعی و باغ‌‏ها استفاده می‌‏شوند. انتخاب یک پمپ آب کشاورزی مناسب باعث می‌‏شود آب در سراسر زمین زیر کشت به صورت برابر تامین شود و در نهایت برداشت بیش‌‏تری از محصولات انجام گیرد. برای اطمینان از آبیاری یکنواخت یک مزرعه با آبیاری تحت فشار، کل سطح قابل کشت به مناطق کوچک‌تر تقسیم می‌‏شود. در هر منطقه آب پمپاژ شده در لوله‌‏ها جریان می‌‏یابد و به وسیله‏‌ی قطره چکان یا آبپاش به محصولات می‌‏رسد. این مناطق را می توان بر اساس محصولات کشت شده و نیازهای آبیاری و ... تفکیک کرد. کنترل فرآیند آبیاری یا به عبارت دیگر خاموش و روشن کردن پمپ آب کشاورزی به صورت دستی یا دیجیتالی انجام می‌‏گیرد.
جدول موضوعات
پمپ آب کشاورزی
پمپ آب کشاورزی

انواع پمپ‏ آب کشاورزی

به طور کلی پمپ وسیله‌‏ای است که انرژی مکانیکی را از یک منبع انرژی به سیال انتقال می‌‏دهد و باعث جابجایی سیال می‌‏شود. در پمپ‌‏های کشاورزی این انرژی توسط برق یا نیروی حاصل از سوخت‌‏های فسیلی تامین می‌‏شود. در صورتی که دسترسی به شبکه برق آسان باشد، می‌‏توان به کمک تابلو برق از پمپ‌‏های آب برقی استفاده نمود و در غیر این صورت باید از پمپ‌‏های کشاورزی دیزلی یا بنزینی استفاده کرد.

همچنین دسته‌بندی دیگری برای پمپ‌‏های آب کشاورزی بر اساس نوع کاربرد و نحوه عملکرد وجود دارد که آن‏ها را به پمپ‌‏های سانتریفیوژ، پمپ‌‏های شناور و پمپ‏‌های کفکش تقسیم می‌‏کند.

پمپ‏ آب کشاورزی سانتریفیوژ

پمپ‏های سانتریفیوژ معمولا برای پمپاژ آب از منابع آب سطحی یا کم عمق یا به عنوان بوستر پمپ در خطوط لوله آبیاری استفاده می‌‏شوند و هزینه نصب، تعمیر و نگهداری پایینی دارند. این پمپ‏‌ها از یک پروانه گردان برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی جنبشی آب استفاده می‌‏کنند. سیال در نتیجه چرخش محور و پروانه و ایجاد خلأ به درون پمپ کشیده می‌‏شود. پس از آن سیال به وسیله‏‌ی پروانه چرخان شتاب می‌گیرد و با سرعت داخل یک محفظه حلزونی جریان می‌یابد. این محفظه سرعت سیال را به فشار تبدیل می‌‏کند و آن را به سمت خروجی هدایت می‌‏کند.

پمپ آب کشاورزی گریز از مرکز
پمپ آب کشاورزی گریز از مرکز

پمپ‏ آب سانتریفیوژ متداول‌‏ترین وسیله برای انتقال آب در کشاورزی و صنعت به حساب می‌‏آید و شرکت‌‏های تولید کننده معتبری در دنیا اقدام به ساخت و ارائه پمپ‌‏های گریز از مرکز می‌‏کنند که می‌‏توان موارد زیر را برشمرد:

پمپ‏ آب کشاورزی شناور (چاه عمیق)

پمپ‌‏های شناور (چاه عمیق) یا پمپ‌‏های توربینی نوعی از پمپ‌‏های سانتریفیوژ طبقاتی هستند و برای انتقال سیالات از چاه‏‌های عمیق استفاده می‌‏شوند. عملکرد آن‌‏ها بدین صورت است که با چرخش محور سیال وارد پمپ می‌‏شود؛ هر طبقه مانند یک پمپ سانتریفیوژ معمولی عمل می‌‏کند و سبب افزایش فشار سیال می‌‏شود. خروجی سیال در هر طبقه ورودی سیال در طبقه بعدی است و در نهایت سیال با فشار مطلوب از خروجی طبقه نهایی خارج می‌‏شود.

این پمپ‏‌ها در سیال غوطه‌ور هستند و نیازی به راه اندازی اولیه ندارند. هزینه تعمیر و نگهداری این ‏پمپ‌‏های آب کشاورزی از پمپ‌‏های سانتریفیوژ معمولی بیش‌تر است ولی کارایی بهتری دارند. پمپ‏‌های شناور (چاه عمیق) جهت پمپاژ آب از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق، تقویت و افزایش فشار آب زمین‌های کشاورزی، زهکشی، آتش‌نشانی، مراکز تصفیه آب و انتقال آب شور، مصارف خانگی و همچنین صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌‏گیرند.

پمپ آب کشاورزی شناور (چاه عمیق)
پمپ آب کشاورزی شناور (چاه عمیق)

پمپ‌‏های شناور با انواع برندها برای طیف گسترده‌‏ای از کاربری‏‌ها مانند کشاورزی، صنعت آب و فاضلاب، معادن، صنعت نفت و گاز و … در بازار موجود هستند. معروف‌‏ترین پمپ‌‏های شناور موجود در بازار عبارتند از:

پمپ‏ کفکش

پمپ‌های کف‏کش دسته‏‌ای از پمپ‌‏های سانتریفیوژ مستغرق هستند و برای پمپاژ سیالات تمیز و بدون آلودگی به کار می‌روند. اساس کار پمپ‌‏های کفکش بسیار مشابه با پمپ‌‏های گریز از مرکز متداول است. یک موتور الکتریکی پروانه پمپ را به حرکت در می‌آورد. با مکش سیال به درون پمپ و برخورد آن با پروانه، انرژی جنبشی سیال افزایش پیدا می‌‏کند و در نهایت سیال منتقل می‌‏شود.

پمپ‌‏های کف ‏کش معمولا در عمق آب قرار می‌‏گیرند و درون آن استارت زده می‌‏شوند. این پمپ‌‏ها برای حذف آب از زیر سازه‏‌ها، پمپاژ آب از چاه‌‏ها و مخازن و … استفاده می‌‏شوند.

پمپ آب کشاورزی کف‌‏کش
پمپ آب کشاورزی کف‌‏کش

پمپ‏های کف کش با کاربردهای فراوان در کشاورزی، پرورش ماهی و دیگر صنایع در مراکز صنعتی سراسر دنیا تولید و در بازار عرضه می‌‏شوند. برای معرفی مهم‌‏ترین شرکت‌‏های سازنده و عرضه کننده پمپ‏‏‏ کف‌‏کش در بازار کشور می‌‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

جدول زیر شامل مزایا و معایب هر کدام از پمپ‌‏های ذکر شده است:

بدون نیاز به پرایمینگ یا راه اندازی اولیهاحتمال سرقت کم به دلیل شناور بودن پمپ در آب

سوختن موتور پمپ در صورت خشک کار کردن

محدودیت استفاده در انرژی ( فقط انرژی الکتریکی) 

پمپمزایامعایب
سانتریفیوژ (گریز از مرکز)
  • نصب و راه اندازی ساده
  • کاربردهای فراوان با راندمان بالا
  • امکان استفاده از انرژی الکتریکی یا موتورهای احتراق داخلی (بنزینی یا دیزل) یا توان تراکتور یا تیلر
  • مکش محدود
  • احتیاج به پرایمینگ یا راه اندازی اولیه
شناور (چاه عمیق)
  • امکان استفاده در چاه‌های عمیق
  • تامین هد و دبی بالا با راندمان مناسب
  • امکان استفاده از انرژی الکتریکی یا موتورهای احتراق داخلی (بنزینی یا دیزلی)
  • احتمال سرقت کم به دلیل شناور بودن پمپ در آب
  • نصب و راه اندازی سخت
  • هزینه تعمیر و نگهداری بالا
کفکشامکان استفاده در چاه‌های عمیق

موتور پمپ آب کشاورزی

موتور پمپ آب کشاورزی که با نام موتور آب کشاورزی هم شناخته می‌‏شود، یک تجهیز صنعتی برای پمپاژ آب است و معمولا در صورت عدم دسترسی به شبکه برق استفاده می‌‏شود و در قطرهای 1 تا 4 اینچ در بازار موجود است.

 این تجهیز از یک موتور احتراق داخلی و یک پمپ گریز از مرکز تشکیل شده است که برای سهولت در جابجایی روی یک شاسی با هم کوپل می‌‏شوند. انرژی مکانیکی پروانه پمپ از موتور دیزلی یا بنزینی تامین می‌‏شود و سبب افزایش فشار در سیال و انتقال آن می‌‏شود.

موتورهای دیزلی راندمان پایین‌‏تری نسبت به موتورهای بنزینی دارند ولی از قدرت بالاتری برخوردارند و سوخت آن‏ها یعنی گازوئیل نسبت به بنزین ارزان‌‏تر است. در یک توان برابر، موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی سنگین‌‏تر و حجیم‌‏تر هستند در نتیجه حمل و نقل موتور پمپ‌‏های بنزینی آسان‌‏تر است.

موتور پمپ‌‏های دیزلی در آب و هوای سرد عملکرد مطلوبی ندارند ولی برای استفاده پیوسته و مداوم مناسب هستند. کاربرد پمپ‌‏های بنزینی باید به صورت متناوب باشد ولی در هر شرایط آب و هوایی عملکرد مناسبی دارند.

موتور پمپ آب کشاورزی
موتور پمپ آب کشاورزی

موتور پمپ‌‏‏های آب بنزینی و دیزلی برای آبیاری و کاربری‌‏های کشاورزی در کمپانی‌‏های معروف صنعتی دنیا تولید و به بازار ارائه می‏شوند. به عنوان مثال از موتور پمپ‏های موجود در بازار ایران می‏توان به موتور پمپ لئو (Leo) و موتور پمپ روبین کوشین (Robin Koshin) اشاره کرد.

نحوه انتخاب و خرید پمپ آب کشاورزی

قدم اول. در نظر گرفتن نوع منبع آب

امروزه بحران آب در سراسر دنیا وجود دارد و اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران با کمبود آب شیرین مواجه‏‌اند. این موضوع مهم به این معنی است که باید گام‌‏های درستی در زمینه  مدیریت آب و منابع آب انجام گیرد تا در عین صرفه‏‌جویی، برداشت حداکثری از محصولات به دست آید. منابع آب شامل آب‌های زیرزمینی چاه‏‌ها و چشمه‏‌ها، آب‌های سطحی دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و استخرها و سایر منابع آب مانند آب تصفیه شده، آب شیرین شده و … می‌‏شود.

قدم دوم. تعیین نوع پمپ

تعیین نوع پمپ نقش حیاتی در آبیاری و سایر کاربردهای کشاورزی دارد و با در نظر گرفتن نوع منبع آب انجام ‏می‌‏گیرد.

وقتی صحبت از آب‏های سطحی مثل استخر یا رودخانه به میان می‌‏آید، می‌‏توان از چندین نوع پمپ مختلف استفاده کرد که متداول‌‏ترین آن‏ها پمپ‌‏های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز معمولی است. پمپ‌‏های شناور چاه عمیق و پمپ‌‏های کف‌‏کش نیز برای انتقال آب از منابع زیرزمینی مانند چاه‏‌ها مناسب هستند.

نکته مهم دیگر در انتخاب نوع پمپ نوع منبع انرژی است. اگر شبکه برق به مزرعه نزدیک نباشد باید از پمپ‌‏های دیزلی یا بنزینی استفاده کرد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که هنگام خرید پمپ آب کشاورزی، انتخاب و استفاده از چند پمپ کوچک به جای یک پمپ بزرگ مزایایی از جمله کاهش مصرف انرژی و قطع آسان بر اساس نیازهای مختلف را در پی دارد.

قدم سوم. محاسبه دبی و هد مورد نیاز

قدم بعدی در انتخاب پمپ آب کشاورزی، تعیین و محاسبه دبی و هد دینامیکی کل (فشار کل مورد نیاز بر حسب ارتفاع) است. پس از آن با کمک این دو پارامتر از روی منحنی مشخصه پمپ می‌‏توان تجهیز مناسب را انتخاب نمود.

دبی یا میزان آب‏دهی معمولا بر اساس حقابه هر مزرعه از منابع آبی مشترک و مساحت زمین زراعی تعیین می‌‏شود. هد دینامیکی کل نیز بر اساس ارتفاع منبع آب تا زمین زراعی، طول لوله‏‌کشی و تلفات انرژی در لوله‏‌کشی محاسبه می‌‏شود که برای این کار باید از یک متخصص کمک گرفت.

منحنی‏ مشخصه پمپ رابطه‌‏ی گرافیکی بین دبی و هد (فشار مورد نیاز بر حسب ارتفاع) را در سرعت ثابت پروانه یا قطر ثابت پروانه مشخص می‏کند و از طرف شرکت‌‏های تولید کننده پمپ در کاتالوگ‌‏های محصول منتشر می‌‏شود. البته برای شرح کامل کارایی پمپ‏ آب کشاورزی ممکن است منحنی‌‏های بازدهی، توان و مشخصه‏‌های کاویتاسیون (NPSH) بر حسب دبی نیز موجود باشند. شکل زیر نمونه‏‌ای از یک منحنی مشخصه پمپ را نشان می‌‏دهد:

منحنی مشخصه یک مدل پمپ (رابطه بین هد و دبی در سرعت ثابت پروانه)
منحنی مشخصه یک مدل پمپ (رابطه بین هد و دبی در سرعت ثابت پروانه)

برای مثال در یک مزرعه دبی مورد نیاز 4 لیتر بر ثانیه و هد مورد نیاز 25 متر محاسبه شده است. با توجه به شکل بالا برای ایجاد دبی و هد مورد نظر به پمپی با سرعت پروانه 2100 دور بر دقیقه و بازدهی 70 درصد نیاز است.

 

سوالات متداول:

سوال ۱:  تفاوت پمپ‌های لجن‌کش و کف‌کش در چیست؟

پمپ‌‌های کف‌کش و لجن‌کش از لحاظ نوع سیال ورودی،‌ تعداد پروانه،‌ نوع پروانه،‌ خروجی، کاربرد، ظاهر و مشخصات فیزیکی و فنی متفاوت هستند.

سوال ۲: از بین پمپ‌های آب کشاورزی موجود در بازار، کدام برند را انتخاب کنیم؟

همواره به دلیل تنوع بسیار زیاد برندهای موجود در بازار، مصرف کنندگان هنگام خرید با گزینه‌های متعددی رو‌به‌رو می‌شوند که یک انتخاب صحیح و مطابق با هزینه مدنظر و مشخصات فنی مورد نیاز آن‌ها را دشوار می‌کند.

کارشناسان آتور صنعت با دارا بودن دانش تخصصی و فنی لازم، همواره آماده پاسخ‌دهی به سوالات شما هستند. برای داشتن یک انتخاب بهینه از طریق اطلاعات درج شده در لینک زیر با ما در تماس باشید.

صفحه تماس با ما

سوال ۳: به‌منظور جابه‌جایی آب گل‌آلود از چه نوع پمپی استفاده می‌شود؟

پمپ‌های لجن‌کش توانایی جابه‌جایی و انتقال پساپ یا فاضلاب، آب گل‌آلود، سیال حاوی ذرات ریز و آب دارای ذرات جامد درشت را علاوه بر آب تمیز دارند و در این مورد بهترین انتخاب هستند.

2 پاسخ

  1. سلام، من یه استخر ۶ متری دارم، برای آبیاری قطره‌ای از چه پمپی باید استفاده کنم؟ فقط درخت کاری شده و مساحت زمین ۵۰۰۰ متره.

    1. پاسخ به این سوال بستگی به این دارد دورترین درخت چقدر فاصله تا استخر دارد. دوم اینکه چه تعداد درخت و چه تعداد تیپ نشتی در باغ کار شده است. انتخاب میتواند از یک پمپ محیطی نیم اسب یا یک کفکش ساده تا یک پمپ چند پروانه متغیر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشرفت مطالعه

مشاوره تخصصی

مشاوره تخصصی

مقالات مرتبط