Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
ویرایش محتوا

طرز کار و نحوه عملکرد پمپ آب خانگی

طرز کار و نحوه عملکرد پمپ آب خانگی
فهرست مطالب

زندگی در کلانشهر ها امروزه بدون پمپ آب غیر ممکن شده است. افزایش روز افزون آپارتمان ها و بالا رفتن جمعیت در مقابل منابع محدود آب باعث می شود تا برای تامین آب ساختمان به سراغ پمپ های آب برویم. اما نحوه عملکرد پمپ آب خانگی به چه صورت است؟ پمپ آب خانگی از چه اجزایی تشکیل شده اند؟ در این مقاله قصد داریم تا با بیانی ساده و روان نحوه عملکرد انواع پمپ آب خانگی را بیان و به شما در انتخاب پمپ آب مد نظرتان کمک کنیم.

با استفاده از لینک زیر می‌توانید به مقاله راهنمای خرید پمپ آب خانگی مراجعه کنید:

مقاله راهنمای خرید پمپ آب خانگی

 

نحوه عملکرد پمپ آب خانگی

به طور کلی نحوه عملکرد پمپ آب خانگی شامل تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است. این نوع پمپ ها که به الکتروموتور هم معروف اند با دریافت برق و به حرکت در آوردن پروانه داخل پمپ به سیال متصل به پمپ انرژی وارد کرده و باعث افزایش سرعت و فشار سیال در لوله می شود. به همین شکل وظیفه پمپ آب خانگی تبدیل نیروی الکتریسیته به نیروی جنبشی است. این دستگاه مکانیکی با انجام این انتقال از افت فشار آب به خصوص در طبقات بالای هر ساختمانی جلوگیری می کند.

نحوه عملکرد پمپ آب خانگی
نحوه عملکرد پمپ آب خانگی

انواع پمپ آب خانگی

بیشتر پمپ های خانگی پمپ های نیم اسب بخار و یک اسب بخار هستند که به صورت پمپ آب جتی و بشقابی مورد استفاده قرار می گیرند. نحوه عملکرد پمپ های آب خانگی با هم متفاوت است و بسته به مصرف ساختمان متغیر اند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بهتر پمپ های ساختمان مقاله پمپ آب برای ساختمان چهار طبقه را مطالعه کنید. پمپ های آب خانگی انواع متفاوتی دارند و بسته به کاربرد و محل قرارگیری و همچنین میزان آب دریافتی مدل های گوناگونی برای افزایش فشار و حجم آب مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی پمپ های آب خانگی به شرح زیر اند.

  • پمپ آب بشقابی
  • پمپ آب جتی
  • پمپ آب محیطی
  • بوستر پمپ ها
  • پمپ سیرکولاتور
  • پمپ آب خانگی با مخزن انبساط
  • پمپ آب خانگی با کلید اتوماتیک

نحوه عملکرد پمپ آب بشقابی

قطعه اصلی پمپ آب بشقابی پروانه آن است. هنگامی که پمپ آب بشقابی شروع به کار می کند آب با دو محور حول پروانه به حرکت در می آید و پروانه به وسیله یک شفت به موتور وصل شده و با سرعت شروع به چرخش می کند. سرعت بالای پروانه باعث شتاب گرفتن سیال و بالا رفتن فشار سیال در لوله می شود. پمپ های بشقابی به دو مدل یک پروانه ای و دو پروانه ای در بازار موجود اند. پمپ های یک پروانه ای برای بیشتر ساختمان ها کاربردی هستند و پمپ های دو پروانه ای عموما استفاده صنعتی و در بعضی ساختمان های با طبقات بالا کاربرد دارند.

اجزا پمپ آب بشقابی
اجزا پمپ آب بشقابی

نحوه عملکرد پمپ آب جتی

یکی از پر مصرف ترین پمپ های خانگی، انواع پمپ آب جتی است. پمپ آب جتی به علت حجم کوچک و راندمان بالا از پمپ های محبوب برای مصرف کنندگان خانگی است. همچنین این پمپ قابلیت مکش آب از چاه را نیز دارد و دامنه کاربرد وسیع تری نسبت به دیگر پمپ ها دارد. نحوه عملکرد پمپ آب جتی به این صورت است که هوای موجود در لوله به وسیله پروانه متصل به الکتروموتور پمپ تخلیه می شود و فشار اتمسفر در مقابل فشار خلاء قرار می گیرد و آب با فشار در لوله به جریان در می آید. این عملکرد باعث شتاب بالاتر آب می شود و این نوع پمپ مناسب ساختمان هایی با طبقات زیاد هستند. مراقب باشید که برای شروع روند کاری پمپ آب جتی، ابتدا باید از میزان آب کافی در محفظه پمپ اطمینان حاصل نمود تا پمپ آسیب نبیند.

نمای داخلی پمپ آب جتی
نمای داخلی پمپ آب جتی

نحوه عملکرد پمپ آب محیطی

پمپ آب محیطی نقاط مشترکی با پمپ آب جتی و پمپ آب بشقابی دارد. این پمپ مانند توربین های پشت سد، دارای پره های زیاد و متصل به یک پروانه اصلی است. هنگام ورود آب به پمپ و به حرکت در آمدن پروانه به وسیله الکتروموتور پره های این پمپ در جهت های مختلف شروع به حرکت می کنند و باعث ایجاد فشار در سیال یا آب می شوند. کاربرد اصلی این پمپ ها برای مکان هایی با حجم آب کم است. در واقع در بقیه پمپ های خانگی و در نبود مخزن در صورت افت حجم ورودی آب خطر هواگیری و آسیب به پمپ بالا می رود. اما پمپ های محیطی با کمبود حجم آب دچار هواگیری نمی شوند و به راحتی آب یا سیال را با هر حجمی جا به جا می کنند و عملا نیازی به مخزن برای تامین آب نخواهند داشت.

پمپ آب محیطی
پمپ آب محیطی

عملکرد پمپ آب خانگی با مخزن انبساط

این پمپ ها تشکیل شده از یکی از انواع پمپ آب با یک مخزن تحت فشار است. کارایی این مخزن و دلیل قرار گیری آن به علت افزایش طول عمر و فشار یکنواخت آب در ساختمان است. این نوع پمپ ها میزان مشخصی از آب را در مخزن تحت فشار مشخص نگهداری می کنند و به محض کم شدن فشار آب شروع به کار می کنند در نتیجه پمپ در هر بار استفاده شما نیازی به خاموش و روشن شدن ندارد که باعث افزایش طول عمر پمپ می گردد. مخزن های موجود در بازار از ۲ لیتر تا ۵۰۰ لیتر هستند و دقت کنید هرچه مخزن شما بزرگ تر باشد نیاز به روشن شدن پمپ کمتر شده و باعث کاهش چشمگیر مصرف برق ساختمان خواهید بود. همچنین تناسب لازم در حجم مخزن با قدرت پمپ متصل به آن باید رعایت شود تا پمپ با فشار زیاد کار نکند و آسیب نبیند و صدای کمتری تولید کند.

پمپ آب خانگی با مخزن انبساط
پمپ آب خانگی با مخزن انبساط

عملکرد پمپ آب خانگی با کلید اتوماتیک

هنگامی که ارز پمپ های آب با مخزن تحت فشار استفاده می کنیم نیازمند یک کلید اتوماتیک خواهیم بود. در واقع هر بار که افت فشار در مخزن به وجود بیاید یک سنسور باید وجود داشته باشد تا فشار را بسنجد و در صورت پایین بودن آن برق پمپ را متصل کند تا پمپ دوباره فشار مخزن را تامین کند. کلید های اتوماتیک به ما این اجازه را می دهند تا میزان فشار آب مورد نیاز را تنظیم کنیم و کارایی پمپ را به طرز چشمگیری بهبود می بخشند.

عملکرد و کاربرد بوستر پمپ ها

در بیشتر موارد مصارف خانگی پمپ آب معمولی با مخزن تحت فشار یا بدون مخزن می تواند آب مورد نیاز را برای ما تامین کند. اما در بعضی شرایط ممکن است پمپ به تنهایی قابلیت تامین آب را نداشته باشد و یا پمپ با مصرف بیهوده سبب افزایش مصرف برق شود، اینجاست که بوستر پمپ ها مطرح می شوند. در برج ها و ساختمان هایی با طبقات زیاد نیاز به یک بوستر پمپ و حداقل دو پمپ برای یکسان سازی فشار آب در همه طبقات خواهید داشت. این پمپ ها با تنظیم فشار آب در زمان های پیک مصرف روزانه باعث میشوند تا شما متوجه افت فشار آب نشوید و همچنین در ساعات ابتدایی روز یا انتهایی شب که نیاز به مصرف پمپ آب نیست با خارج کردن پمپ ها از مدار از مصرف بیهوده انرژِی ساختمان جلوگیری می کند.

بوستر پمپ
بوستر پمپ

 عملکرد و کاربرد پمپ سیرکولاتور

همانطور که از اسم این پمپ مشخص است این پمپ به صورت مداوم در حال گردش آب در ساختمان است. این پمپ ها کاربردی برای تامین آب ساختمان ندارند. مصرف این پمپ ها برای به جریان درآوردن آب از موتورخانه ها برای آبگرمکن و یا شوفاژ ساختمان است. این پمپ ها در قسمتی از لوله قرار می گیرند و آب گرم را در لوله به صورت مداوم به گردش در می آورند و موجب گرم شدن شوفاژ می شوند و یا هنگام باز کردن شیر آّ گرم دیگر نیاز به صبر برای گرم شدن آب نیست و آب گرم فورا به جریان در می آید. عملکرد پمپ سیرکولاتور مانند پمپ بشقابی است و با یک پروانه آب درون لوله را به گردش در می آورد.

پمپ سیرکولاتور
پمپ سیرکولاتور

اجزا تشکیل دهنده پمپ آب خانگی

حال که با طرز کار پمپ خانگی آشنا شدیم بهتر است تا با اجزاء پمپ ها نیز آشنایی بیشتری پیدا کنیم. در پمپ ها با انواع متفاوت جزئیات خاصی وجود دارد. اما به طور کلی اجزاء بیشتر پمپ های خانگی به شرح زیر است.

  • بلبرینگ پمپ
  • سیل مکانیکی پمپ
  • نوار گرافیتی پمپ
  • واشر کاغذی پمپ
  • رینگ خنک‌کاری پمپ
  • محفظه آب‌بندی پمپ
  • رینگ خنک‌کاری پمپ
  • پروانه پمپ
  • رینگ سایشی پمپ
  • بوش پمپ
  • پوسته یا هوزینگ پمپ
  • دیفیور پمپ
  • عینکی پمپ
  • گیج‌فشار پمپ
  • پایه پمپ
  • شافت پمپ
  • کاسه نمد پمپ
  • دیسک کف گرد
  • پیستون
  • دیافراگم پمپ
  • دنده پمپ
  • سیت و بال پمپ
  • کلید اتوماتیک پمپ
  • مکانیکال سیل پمپ

 

پمپ آب بی صدا و یا کم صدا؟

یکی از باور های غلط هنگام خرید پمپ، خرید پمپ آب بی صدا است. به طور کلی در حال حاضر هیچ پمپ بی صدایی وجود ندارد و فقط می توان پمپ هایی با صدای کم را پیدا و خریداری نمود. بسته به تعداد طبقات و نوع نیاز میتوانید بهترین انتخاب پمپ را از نظر عملکرد، مصرف برق و صدای پمپ را پیدا کنید. شرکت آتور صنعت با کارشناسان برجسته آماده است تا با اطلاعات کافی پمپ مورد نیاز شما را تامین و در کوتاه ترین زمان ممکن نصب کند.

 

کلام پایانی

پمپ های آب با گستردگی زیاد همیشه شما را در انتخاب سردرگم می کند. در این مقاله سعی کردیم تا با بیانی ساده شناخت شما از نحوه عملکرد پمپ های آب خانگی موجود در بازار را افزایش دهیم. شرکت آتور صنعت با دارا بودن نمایندگی انحصاری برند های معتبر پمپ آب در اصفهان آماده همکاری با شما است تا با بهترین خدمات و نازلترین قیمت نیاز شما برای آب مورد نیاز در ساختمان را رفع کند. جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در واحد فنی در ارتباط باشید. تجربه شما از پمپ های خانگی چیست؟ جای کدام پمپ در مقاله ما خالی بود؟ با به اشتراک گذاشتن نظرات خود ما را در بهبود خدمت رسانی یاری کنید.

هنوز هیچ بررسی وجود ندارد.

اولین نفری باشید که برای "طرز کار و نحوه عملکرد پمپ آب خانگی" دیدگاه ثبت می‌کند.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کیفیت محتوا
کاربردی بودن محتوا

مقالات مرتبط