Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
آتور صنعت » مقالات » لوازم و تجهیزات کارواش صنعتی

لوازم و تجهیزات کارواش صنعتی

لوازم و تجهیزات کارواش صنعتی
در صورت داشتن تجهیزات و رویکرد مناسب، راه‌‌اندازی یک کارواش می‌تواند سرمایه‌گذاری سود‌آوری باشد؛ بنابراین اگر به ماشین و خدمات نظافتی علاقه‌مند هستید، این حرفه می‌تواند شما را به موفقیت برساند. اما پیش از شروع نیاز است با لوازم و تجهیزات کارواش صنعتی آشنا شوید. در ادامه تعدادی از لوازم کارواش صنعتی معرفی شده‌اند و به‌اختصار کاربرد و موارد استفاده از آن‌ها توضیح داده شده است.
جدول موضوعات

در هنگام انتخاب و خرید وسایل موردنیاز کارواش، ‌خود را در جایگاه راننده خودرو قرار دهید و به تمام جزئیاتی که هنگام شست‌و‌شو می‌خواهید رعایت شوند فکر کنید. تمیزکاری خودرو به شامل سه بخش اصلی می‌شود: شست‌و‌شو قسمت بیرونی، ‌تمیزکاری داخلی و در نهایت خشک‌کردن ماشین که در این مقاله با تفکیک هر مرحله، تجهیزات موردنیاز کارواش آورده شده است:

لوازم و تجهیزات کارواش صنعتی موردنیاز برای شست‌و‌شو قسمت بیرونی خودرو

هنگامی که از تجهیزات موردنیاز کارواش و شست‌و‌شو ماشین صحبت می‌شود، ‌ظاهر بیرونی و بدنه ماشین اولین قسمتی است که توجه افراد را به خود جلب می‌کند؛ بنابراین داشتن لوازم مناسب و حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد. وسایل موردنیاز کارواش برای بدنه و قسمت‌های بیرونی ماشین:

شستشوی قسمت بیرونی خودرو
شستشوی قسمت بیرونی خودرو

واترجت

این دستگاه از اصلی‌ترین وسایل موردنیاز در کارواش است. از واترجت‌ها در دو مدل آب‌ گرم و آب سرد برای ازبین‌بردن هرگونه آلودگی و کثیفی از سطوح و نمای بیرونی ماشین استفاده می‌شود. در واترجت‌ها فشار آب معمولی توسط موتورپمپ‌های قدرتمند به فشار بالا تبدیل شده و آب پر فشار از نازل‌های خروجی آن‌ها پاشش می‌گردد. اغلب این تجهیزات دارای نازل‌ قابل‌تنظیم هستند که می‌توان با استفاده از آن فشار آب خروجی را کنترل کرد. ‌

پمپ کارواش

پمپی که در واترجت‌ها استفاده می‌شود را پمپ پیستونی و یا پمپ کارواش می‌گویند. این تجهیز در داخل محفظه واترجت قرار دارد و وظیفه آن افزایش فشار آب تا حد موردنیاز برای شست‌و‌شو ماشین است.

پمپ آب پیستونی (کارواش)

پمپ کارواش
پمپ کارواش

کف‌پاش صنعتی

کف پاش از دیگر لوازم و تجهیزات کارواش صنعتی است که مواد شوینده را با آب مخلوط و سپس به کف تبدیل می‌کند و در نهایت کف با فشار از نازل آن خرج می‌شود و به سطح موردنظر منتقل می‌گردد.

سیستم‌های تصفیه آب

سیستم تصفیه آب جهت ازبین‌بردن ناخالصی‌ها از آب مصرفی در کارواش بکار می‌رود. سیستم تصفیه با جلوگیری از تجمع مواد معدنی به افزایش عمر ماشین و تجهیزات کمک می‌کند. علاوه بر این، تصفیه‌کردن آب در کارواش امکان استفاده مجدد از آب را فراهم کرده و در پایان با کاهش مواد شوینده و آلاینده‌های موجود، آب تمیزتری را وارد چرخه و فاضلاب می‌کند.

برس
برس

برس

برس‌ها بخش عمده‌ای از لوازم کارواش صنعتی هستند و در کارواش برای ازبین‌بردن کثیفی و آلودگی‌های سخت‌تر که با آب حذف نمی‌شوند، بکار می‌روند. انتخاب یک برس مناسب ازآن‌جهت حائز اهمیت است که باید امکان دسترسی به نقاط خارج از دسترس را فراهم کند و ابعاد دسته آن برای شست‌و‌شو تمام قسمت‌های ماشین قابل‌تنظیم باشد.

شیلنگ کارواش
شیلنگ کارواش

شیلنگ آب

یک شلنگ آب با طول مناسب که امکان نصب نازل‌های متفاوت بر روی آن وجود داشته باش، از مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز برای انتقال آب به محل موردنظر در کارواش است.

تجهیزات موردنیاز کارواش برای شست‌و‌شوی قسمت‌های داخلی خودرو

هرچند که قسمت بیرونی ماشین آن قسمتی است که در ابتدای کار به چشم می‌آید، اما اتاقک خودرو جایی است که راننده و دیگر سرنشینان از آن استفاده می‌کنند و طول مسیر را در آن می‌گذرانند، بنابراین تمیزی این بخش نیز بسیار اهمیت دارد. در ادامه به ابزارآلاتی پرداخته‌ایم که برای شست‌و‌شو قسمت‌های داخلی خودرو بکار می‌روند.

جاروبرقی کارواش
جاروبرقی کارواش

جاروبرقی

جاروبرقی با مکش بالا جهت تمیزکردن فضای داخلی خودرو، به‌خصوص گوشه‌ها و مکان‌هایی با دسترسی نامناسب از لازمه‌های یک کارواش است.

جاروبرقی مرکزی

جاروبرقی مرکزی دستگاهی است متشکل از یک دمنده مرکزی که در مخزنی مخصوص قرار می‌گیرد و سپس از طریق لوله و اتصالات به تمام بخش‌های یک مجتمع و یا ساختمان متصل می‌شود. در کارواش‌های بزرگ می‌توان بجای استفاده از جاروبرقی‌های معمولی، جاروبرقی مرکزی نصب کرد.

شیشه‌پاک‌کن

تمیزکردن شیشه‌ها و آینه‌های خودرو بخشی ضروری از فرایند نظافت است. امروزه شیشه‌پاک‌کن‌ها به دو صورت دستی و اتوماتیک موجود هستند و باتوجه‌به ابعاد کارواش و تعداد مشتریان، باید یکی از این دو مدل تهیه شود.

توجه شود که یک شیشه‌پاک‌کن مناسب، نباید هیچ‌گونه رگه و اثری از خود بر روی شیشه بجا بگذارد.

بخارشوی کارواش
بخارشوی کارواش

بخارشو

بخارشو از دیگر وسایل موردنیاز کارواش است که برای نظافت و ضدعفونی‌کردن سطوح بکار می‌رود. با استفاده از بخارشو می‌توان به‌راحتی صندلی‌های ماشین و هرگونه یک را تمیز کرد. فقط باید به نکته توجه داشت که قبل از کار با بخارشو باید سطح تمیز باشد. از اصول کار بخارشوها، تمیزکاری بدون استفاده از مواد شوینده است. اگر سطح موردنظر خیلی کثیف و آلوده باشد، می‌توان بجای بخارشو، ابتدا از فرش شو استفاده کرد.

فرش و موکت‌شو

از فرش‌ و موکت‌شو می‌توان برای تمیزکردن سطوح پارچه‌ای استفاده کرد. در تمیزکردن قسمت‌های داخلی خودرو درصورتی‌که صندلی‌ها و دیگر قسمت‌های پارچه‌ای به طور چشمگیری آلوده و کثیف باشند، ‌می‌توان برای شست‌و‌شو عمیق‌تر بجای بخارشو از فرش و موکت‌شو استفاده کرد. چرا که این تجهیزات با استفاده از مواد شوینده کار می‌کنند و با ایجاد کف و سپس مکش کف و آلودگی از سطح موردنظر، امکان شست‌و‌شو عمیق‌تری را فراهم می‌کنند.

پاک‌کننده‌های اثاث یا لوازم داخلی

قطعات و تجهیزات بکار رفته در داخل ماشین از قسمت‌های بیرونی بسیار متفاوت است. به همین دلیل باید مواد شوینده متفاوتی برای شست‌و‌شو قسمت‌های بیرونی و داخلی ماشین تهیه کرد.

لوازم کارواش صنعتی که برای خشک‌کردن ماشین بکار می‌روند

پس از شستن ماشین و تمیزکردن فضای داخلی، نوبت به خشک‌کردن قطعات شسته شده می‌رسد. در ادامه به بررسی تجهیزاتی پرداخته‌ایم که به این منظور در کارواش استفاده می‌شوند:

دمنده هوا

استفاده از یک دمنده هوا راهی سریع و کارآمد برای خشک‌کردن قسمت‌های بیرونی خودرو است. استفاده از این تجهیز نیاز به حوله‌ و پارچه‌هایی که ممکن است رنگ بدنه را بخراشند کم می‌کند و این اطمینان را به اپراتور می‌دهد که تمامی قسمت‌ها به‌خوبی خشک شده‌اند.

خشک کردن قسمت‌های مختلف ماشین با استفاده از حوله
خشک کردن قسمت‌های مختلف ماشین با استفاده از حوله

خشک‌کردن قسمت‌های مختلف ماشین با استفاده از حوله

این نوع از ابزار به دو صورت اتوماتیک و دستی در بازار موجود است که باتوجه‌به حجم و نوع کار از آن‌ها استفاده می‌شود. اگر شما ترجیح می‌دهید که از حوله و یا به‌طورکلی نوعی از پارچه، برای خشک‌کردن ماشین استفاده کنید، چه به‌صورت دستی و چه با استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک، بهتر است از حوله‌های میکرو فیبر با کیفیتی که نرم و جاذب رطوبت‌ هستند استفاده کنید. هستند. به‌هیچ‌عنوان از دستگاهی که لاستیک‌ها، حوله و یا پارچه متصل به آن فرسوده شده‌اند و یا حوله و پارچه دستی که کهنه شده است استفاده نکنید. چرا که تماس آن با بدنه و شیشه و دیگر جزئیات ماشین می‌تواند خراش ایجاد کند و پرز بجا بگذارد.

پولیش کارواش
پولیش کارواش

پولیش

پولیش تجهیزی است که از آن برای صاف‌کردن و صیقل‌دادن سطح بیرونی خودرو استفاده می‌کنند. پولیش‌ها با ابعاد و انواع مختلفی در بازار موجود هستند. به دنبال پولیشی باشید که سرعت و دسته آن به‌راحتی قابل‌تنظیم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشرفت مطالعه

مشاوره تخصصی

مشاوره تخصصی

مقالات مرتبط