Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
آتور صنعت » مقالات » بهترین کف کش ایرانی

بهترین کف کش ایرانی

بهترین کف کش ایرانی
‍‍‍‍پمپ‌های کف کش از دسته‌ی پمپ‌های گریز از مرکز شناور در آب هستند و برای انتقال و پمپاژ آب چاه‌ها و استخرها و جابجایی پساب‏ شهری و آب‏ حاصل از بارندگی شدید در کشاورزی، صنعت آب و فاضلاب و ... به کار می‌‏روند. در این پمپ‌‏هاُ پروانه پمپ همزمان با به کار افتادن الکتروموتور به گردش در می‌آید و با ایجاد خلأ و مکش سیال به محفظه پمپ و هدایت آن به سمت خروجی عمل پمپاژ انجام می‌گیرد.
جدول موضوعات
پمپ کف کش ایرانی و اجزا اصلی
پمپ کف کش ایرانی و اجزا اصلی

نحوه خرید و انتخاب پمپ کف کش

برای انتخاب و خرید یک پمپ کف کش مناسب معیارهای مختلفی باید در نظر گرفته شود که در ادامه توضیح داده شده‏‌اند:

الف) ولتاژ(تک فاز یا سه فاز بودن): پمپ‌‏های کف کش در دو نوع تک فاز و سه فاز ساخته و به بازار عرضه می‌‏شوند. پمپ‌‏های تک فاز قدرت کم‌‏تری نسبت به پمپ‌‏های سه فاز دارند و برای انتقال آب از چاه‏‌های کم عمق‌‏تر و مصارف خانگی کاربرد دارند. انتخاب یک پمپ کف کش مناسب با وجه به تک فاز یا سه فاز منبع برق انجام می‌‏گیرد و در صورتی که دسترسی به شبکه برق امکان پذیر نباشد باید از موتور پمپ‌ دیزلی یا موتور پمپ بنزینی استفاده شود.

ب) عمق منبع آب (چاه، استخر و …): این تجهیزات صنعتی به صورت شناور در سیال قرار می‌‏گیرند و برای  پمپاژ سیال از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌‏شوند. این پمپ‌‏ها در انواع کم عمق و عمیق ساخته می‌‏شوند و توجه به عمق منبع آبی در انتخاب این تجهیز بسیار مهم است زیرا برای پمپاژ آب‏ سطحی از پمپ‌‏ سانتریفیوژ معمولی استفاده می‌‏شود.

ج) نوع سیال: پمپ‏ کف کش معمولا برای پمپاژ سیالات تمیز و فاقد ذرات جامد استفاده می‌‏شود و در صورت وجود گل و لای و ذرات جامد در آب یا سیال باید از پمپ لجن کش استفاده کرد.

د) متریال به کار رفته در ساخت پمپ: جنس پروانه و پوسته به عنوان مهم‏‌ترین اجزا پمپ کف کش باید متناسب با نوع سیال از نظر شوری، اسیدی یا قلیایی بودن باشد تا این قطعات دچار استهلاک زود هنگام و زنگ زدگی نگردند.

پروانه پمپ وظیفه انتقال انرژی جنبشی به سیال و در نتیجه پمپاژ آن را بر عهده دارد و معمولا در جنس‏های چدنی، فولادی و برنجی ساخته می‌‏شود تا مقاومت بالایی در برابر اکسایش و سایش داشته باشد. 

پوسته پمپ دربرگیرنده کل اجزا است و وظیفه هدایت سیال را برعهده دارد. از آنجایی که پوسته پمپ در سیال شناور است مواد اولیه سازنده آن باید از پلاستیک، فولاد، چدن یا آلومینیم باشد. به عنوان مثال در محیط‏های اسیدی از پمپی با پوسته فولادی یا پلاستیکی و پروانه فولادی استفاده می‌‏شود.

ه) دبی و هد مورد نیاز: دبی یا میزان آب‏دهی بر اساس حقابه هر مزرعه از منابع آبی مشترک و مساحت زمین زراعی تعیین می‌‏شود. از طرفی قطر دهانه خروجی پمپ کف کش، دبی یا آبدهی پمپ را مشخص می‏کند و معمولا در اندازه‏‌های 1 تا 4 اینچ در بازار موجود است.

هد دینامیکی کل نیز بر اساس ارتفاع منبع آب تا زمین زراعی، طول لوله‏‌کشی و تلفات انرژی در لوله‏‌کشی محاسبه می‌‏شود که برای این کار باید از یک متخصص کمک گرفت. به عنوان مثال عمق چاهی ۱۵ متر است. اگر برای طول لوله کشی و تلفات انرژی مقدار ۲۰ متر محاسبه شده باشد، به پمپی با توانایی ایجاد هد ۳۵ متر نیاز است.

پس از تعیین این دو پارامتر با کمک جدول‏‌ها یا منحنی‌‏های مشخصه پمپ که در کاتالوگ‌‏های این تجهیزات موجود هستند، می‌‏توان اقدام به انتخاب یک پمپ مناسب کرد.

پمپ کف کش
پمپ کف کش

بهترین پمپ کف کش ایرانی

پمپ‌‏های کف کش در انواع مختلف تک فاز یا سه فاز، فلوتر دار یا بدون فلوتر با جنس‏‌های متفاوت پروانه و پوسته و با به کارگیری دانش به روز به وسیله متخصصین با تجربه در شرکت‌‏های صنعتی داخلی تولید و به بازار عرضه می‌‏شوند. پمپ‌‏های کف کش ایرانی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب‌‏تر نسبت به نمونه‏‌های خارجی، محبوبیت بیش‌‏تری در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه دارند و برای انواع کاربری‏‌های صنعتی و کشاورزی در بازار موجود هستند. با کیفیت‌ترین و بهترین پمپ‌‏های کف کش ایرانی عبارتند از:

  • پمپ کف کش ان سی (NC)
  • پمپ کف کش اسپیکو (Spico)
  • پمپ کف کش جهان پمپ (Jahan Pump)
  • پمپ کف کش توان تک (Tavan-Tak)
  • پمپ کف کش راد پمپ (RAD Pump) 

پمپ کف کش ان سی (NC)

شرکت NC در اواسط دهه ۸۰ شمسی با هدف تولید انواع پمپ شروع به کار کرد. در حال حاضر این شرکت با در اختیار داشتن بهترین نیروهای متخصص و به روزترین ماشین آلات و رعایت استانداردهای بین المللی محصولاتی با کیفیت را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌‏کند.

پمپ‏ کف کش یکی از محصولات این شرکت است و در دو سری NCL با بدنه آلومینیمی و NCH با بدنه‌ای از جنس فولاد ضد زنگ تولید می‌‏شود. کلیه دیفیوزرها از جنس پلی کربنات شفاف مقاوم در برابر پوسیدگی و کلیه پروانه‏‌ها از جنس استنلس استیل ساخته می‌‏شوند. در طراحی پمپ های NC برای بالا بردن عمر سیل‌های مکانیکی محفظه‌ای مملو از روغن بین پمپ و الکتروموتور در نظر گرفته شده است که شرایط نفوذ پذیری آب را به صفر می‌رساند و قابلیت جدا شدن از قسمت سیم پیچی را دارد.

از خصوصیات بارز پمپ‌‏های NC می‌‏توان به مصرف انرژی کمتر، بازدهی بالاتر نسبت به محصولات مشابه و استفاده از دو اورینگ بین قطعات اشاره کرد. پمپ‌‏های کف کش NC برای انتقال آب از چاه‏‌ها، تخلیه چاه آسانسور، انتقال آب باران و … کاربرد دارند. 

پمپ کف کش NC مدل NCH 53.6.3
پمپ کف کش NC مدل NCH 53.6.3

 پمپ کف کش اسپیکو (Spico)

شرکت صنایع پمپ سعدی “اسپیکو” با تجربه ۸۲ ساله در زمینه طراحی و ساخت انواع پمپ و با داشتن استانداردهای داخلی و خارجی، اقدام به تولید و عرضه انواع پمپ‌‏های کف کش، لجن کش، شناور و تابلو کنترل در ایران و بازارهای بین‌‏المللی می‏‌کند. شرکت اسپیکو در بخش بازرگانی برای تکمیل شدن نیازمندی‌های صنعت سیالات با توجه به دارا بودن چندین نمایندگی انحصاری از کشورهای ایتالیا، دانمارك و چین مبادرت به واردات انواع و اقسام پمپ های صنعتی، کشاورزی، تأسیساتی و ویژه نیز می‌نماید.

پمپ‌‏های کف کش اسپیکو در توان‏‌های مختلف با ولتاژ مصرفی تک فاز ۲۲۰ ولت یا سه فاز ۳۸۰ ولت ساخته می‌‏شوند. جنس بدنه این تجهیزات آلومینیم است که برای مقاومت بیشتر در مقابل خوردگی و زنگ زدگی رنگ اپوکسی شده است. همچنین جنس شفت و پروانه  برای جلوگیری از سایش از فولاد ضد زنگ انتخاب می‌‏شود. دیفیوزر پمپ های اسپیکو جهت جلوگیری از خوردگی مجهز به طوقه لاستیکی شده‌است و در صورت استفاده پمپ برای انتقال سیالات ساینده با تعویض طوقه لاستیکی در هزینه‌های نگهداری پمپ به میزان بسیار زیادی صرفه جویی می‌شود.

اجزا موتور الکتریکی مانند سیم پیچ، استاتور و روتور و بلبرینگ‌ها در پمپ‌های اسپیکو از شرکت‌‏های معروف صنعتی در دنیا وارد می‌‏شوند و دارای کیفیت بسیار مطلوبی هستند. کلیه محصولات شرکت اسپیکو با رعایت شرایط کارکرد درج شده در کارت ضمانت به مدت ۱ سال از تاریخ ساخت پمپ یا ۶ ماه از تاریخ فاکتور گارانتی می‌گردند. این تجهیزات صنعتی برای تخلیه آب های سطحی، تامین آب مورد استفاده در باغبانی و کشاورزی و تخلیه آب از مخازن، استخرها و چاه‌های آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پمپ کف کش Spico مدل S-18-A
پمپ کف کش Spico مدل S-18-A

پمپ کف کش جهان پمپ (Jahan Pump)

کارخانه جهان پمپ با چندین دهه سابقه فعالیت در تولید انواع پمپ برای کشاورزی و مراکز صنعتی با تکیه بر اصول فنی، کیفیت محصولات خود را روز به روز افزایش داده است. چشم انداز کارخانه تولید و توزیع هر چه بیش‏تر محصولات با کیفیت همگام با استانداردهای داخلی و حفظ رابطه پایدار خود با مشتریان است به گونه‌ای که این شرکت ارائه قطعات یدکی مورد نیاز مشتریان در کوتاه‌‏ترین زمان ممکن را همیشه سرلوحه کار خود قرار داده‌است.

کارخانه جهان پمپ در راستای این چشم انداز به طراحی و تولید پمپ‌‏های کف کش سه فاز می‌‏پردازد. بدنه این تجهیزات از جنس چدن یا آلومینیم یا فولاد است که با توجه به نوع کاربرد انتخاب می‌‏شوند. این پمپ‌‏ها با پروانه بسته از جنس چدن تولید می‌‏شوند و از لحاظ طراحی و ساختار برای پمپاژ سیالات رقیق به جز مواد نفتی و شیمیایی مناسب است. پمپ‌‏های کف کش جهان پمپ در ۴ مدل تزروم، آباد، آبیار و تیپ ۳ و در سه سایز ۲، ۳ و ۴ اینچ تولید می‌‏شوند.

پمپ‌‏های کف کش جهان پمپ با خدمات پس از فروش ۱۰ ساله عرضه می‌‏شوند و برای پمپاژ آب آبیاری، تخلیه آب چاله آسانسور، سپتینک تانک،‌ فواره و آب نما‌، استخرهای پرورش ماهی، تخلیه آبگیرها،‌ حفاری چاه، تخلیه آب استخر،‌ مصارف خانگی و … مورد استفاده قرار می‌‏گیرند.

پمپ کف کش جهان پمپ مدل آباد
پمپ کف کش جهان پمپ مدل آباد

پمپ کف کش توان تک (Tavan-Tak)

شرکت توان تک در سال ۱۳۶۲ شمسی با هدف ساخت و تولید ادوات کشاورزی و پمپ‌های آب از جمله پمپ کف کش تاسیس گردید. توان تک هم اکنون با بکارگیری دانش فنی روز دنیا و پیشرفته‌ترین ماشین آلات صنعتی  مطابق با استانداردهای جهانی رو به توسعه است.

پمپ کف کش توان تک با طراحی دقیق و با کیفیت یکی از محصولات این شرکت است و برای مصارف کشاورزی و صنعتی استفاده می‌شود. جنس پوسته این تجهیزات از فولاد و چدن است تا در برابر زنگ زدگی مقاوم باشند. یکی دیگر از ویژگی‌‏های این پمپ عایق بندی الکتروپمپ است که حتی در عمق زیاد آب هیچگونه مشکلی برای آن پیش نمی‌آید.  همچنین اکثر پمپ‌ها کلید قطع کن دارند که برای افزایش امنیت و عدم خشک کار کردن پمپ لازم است.

از ویژگی های بارز پمپ کفکش توان تک می‌توان به تعمیرات آسان، کیفیت بسیار بالا در حد رقبای اروپایی، قیمت مناسب، قطعات یدکی فراوان، راندمان بالا، نصب آسان و … اشاره کرد. پمپ‌‏های کف کش توان تک را می‏توان برای پمپاژ آب‏ تمیز و تخلیه آب‏های همراه با املاح فیبری استفاده کرد.

پمپ کف کش توان تک مدل TMR
پمپ کف کش توان تک مدل TMR

پمپ کف کش راد پمپ (RAD Pump)

گروه صنعتی راد پمپ با هدف تولید پمپ‌‏هایی با کیفیت برتر و مطابق با استانداردهای جهانی کار تولید را آغاز کرده‌است. امروزه راد پمپ با استفاده از دانش فنی جدید و ابزار روز دنیا برای تولید قطعات مطابق با استانداردهای متداول بهره گرفته است و در حال توسعه است.

پمپ کف کش راد پمپ جهت انتقال آب صاف عاری از مواد جامد از چاه، استخر و رودخانه استفاده می‌شود. بدنه و پروانه این پمپ ها از جنس استنلس استیل است که مقاومت بالایی در مقابل خوردگی و رسوب‌پذیری دارد. پمپ کف کش استیل راد دارای چندین پروانه به منظور دستیابی به راندمان بالا است. بدنه این پمپ‌ها با قطر پایین  برای نصب در چاه های باریک طراحی شده است. در ورودی کف کش راد پمپ از صافی  جهت جلوگیری از ورود مواد جامد درشت به محفظه پمپ استفاده شده‌است.

پمپ کف کش راد دارای الکتروموتور تک فازی است و مصرف برق پایینی دارد. سیم پیچ الکتروموتور در این پمپ‌ها از جنس مس به منظور مقاومت بالا در مقابل حرارت ساخته می‌شود. این پمپ‌ها در سایزهای ۱/۴-۱ تا ۳ اینچ موجود و برای انواع کاربری‌های مناسب هستند. 

پمپ کف کش راد پمپ ۳ اینچ با پروانه استیل
پمپ کف کش راد پمپ ۳ اینچ با پروانه استیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشرفت مطالعه

مشاوره تخصصی

مشاوره تخصصی

مقالات مرتبط