Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
آتور صنعت » مقالات » ادوات و تجهیزات مورد استفاده در کشاورزی

ادوات و تجهیزات مورد استفاده در کشاورزی

ادوات و تجهیزات مورد استفاده در کشاورزی
با پیشرفت علم و افزایش جمعیت، نیاز انسان به غذا نیز افزایش پیدا کرده است. در سال‌های اخیر به‌منظور تولید انبوه مواد غذایی تحولاتی در صنعت کشاورزی رخ‌داده است به دنبال این تغییرات، سهم ادوات و تجهیزات کشاورزی به طور چشمگیری در روند کاشت و برداشت افزایش‌یافته است. ادوات کشاورزی شامل ابزارها و تجهیزاتی است که به‌منظور انجام و تسهیل فرایندهای کشاورزی بکار گرفته می‌شوند و به‌طورکلی به دسته‌هایی از قبیل تجهیزات مکانیکی، ماشین‌آلات کشاورزی، پایپینگ و ابزار دستی تقسیم می‌گردند. در ادامه بیشتر به هرکدام از تجهیزات صنعتی در کشاورزی و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.
جدول موضوعات

ادوات کشاورزی دستی

ابزارآلاتی که باغبان و یا کشاورز به‌صورت دستی از آن استفاده می‌کند را ادوات کشاورزی دستی می‌نامند. سم‌پاش‌ها، انواع بیل و بیلچه، قیچی باغبانی، چمن‌زن‌ها و اره‌های دستی، آب‌پاش‌ها و انواع شلنگ از دسته تجهیزات دستی در مصارف کشاورزی هستند.

پمپ آّب
پمپ آّب

تجهیزات مکانیکی مورداستفاده در کشاورزی

از دیگر ادوات کشاورزی می‌توان به پمپ آب اشاره کرد. به‌طورکلی پمپ وسیله‌ای است که انرژی یک منبع را دریافت کرده و آن را به انرژی مکانیکی موردنیاز برای پمپاژ سیال تبدیل می‌کند. در پمپ‌های کشاورزی انرژی توسط جریان برق و یا سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود.

لینک مقاله راهنمای خرید پمپ آب کشاورزی

پمپ‌ها از تجهیزات صنعتی در کشاورزی هستند که بر اساس نوع کاربرد و عملکردشان به پمپ‌های سانتریفیوژ، پمپ‌های شناور، کف‌کش و لجن‌کش تقسیم می‌‌شوند:

پمپ‏ های سانتریفیوژ

پمپ‌های سانتریفیوژ عموماً برای پمپاژ آب از منابع سطحی یا کم‌عمق در خطوط لوله و آبیاری بکار می‌روند. این نوع پمپ از متداول‌ترین تجهیزات کشاورزی برای انتقال آب هستند.

صفحه پمپ سانتریفیوژ

کف‌کش

پمپ کف‌کش به‌منظور تخلیه چاه‌ها و انتقال آب از حوضچه‌ها و استخرها در مصارف کشاورزی استفاده می‌شود. عملکرد این تجهیز مشابه به پمپ‌های گریزازمرکز است و در موارد دیگری از جمله تخلیه آب از طبقه‌ای زیرین ساختمان نیز از بکار می‌رود.

صفحه پمپ کف‌کش

پمپ شناور

در صورت نیاز به پمپاژ سیالی از عمق، پمپ‌های شناور بکار برده می‌شوند. طراحی این دسته تجهیزات به‌گونه‌ای است که بتواند در سیال مستغرق شود و با عملکرد گریزازمرکز به‌صورت عمودی، ‌امکان جابه‌جایی و انتقال مایعات از چاه‌ها را فراهم می‌کند.

صفحه پمپ شناور

لجن‌کش

پمپ‌ لجن‌کش تجهیزی است که جهت انتقال سیالات و سیالات حاوی ذرات جامد از جمله فاضلاب‌ها استفاده می‌شود. کاربرد این نوع پمپ در کشاورزی، برای انتقال آب از چاه‌ها بخصوص در مواردی است که سیال حاوی شن یا ماسه باشد. پمپ‌های لجن‌کش از سری پمپ‌های گریزازمرکز بوده و در دو مدل دستی و خودکار در بازار موجود هستند.

صفحه پمپ لجن‌کش

ماشین آلات کشاورزی
ماشین آلات کشاورزی

ماشین‌آلات کشاورزی

با گسترش مقیاس زمین‌های کشاورزی و روند روبه‌رشد تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی، نیاز به ماشین‌آلات تخصصی نیز افزایش پیدا کرد و همین امر موجب طراحی و تولید انواع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی شد که هر کدام به طور قادر به انجام کار بخصوصی هستند. در ادامه به معرفی بخشی دیگر از ادوات کشاورزی می‌پردازیم.

تراکتور
تراکتور

تراکتور

تراکتورها از مهم‌ترین ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی هستند که قابلیت اتصال به بسیاری دیگر از ادوات کشاورزی را دارند. گاوآهن، نشاکار، چاله زن و مته، دمنده، بذرپاش و… از جمله ابزارآلاتی هستند که می‌توان به تراکتور متصل کرد.

ابزارکاربرد
گاوآهنجهت شخم‌زدن و آماده‌کردن زمین
سم‌پاشمناسب برای توزیع یکنواخت و سم‌پاشی با مواد شیمایی
کودپاشکودپاشی زمین به طور منظم
نشاکارکاشت و انتقال بذر و نهال گیاه به عمق زمین
چاله زنحفر چاله برای کاشت نهال و درخت و حفر چاله کود
نهرکنایجاد راه‌آب و نهرهای اصلی و فرعی برای آبیاری

 

تیلر

از تیلرها برای تبدیل سطح سفت و کلوخه شده خاک به سطحی نرم استفاده می‌شود. تیلرها در حقیقت نوع دیگری از تراکتورها هستند که با ابزارهای دیگری مانند چاله کن، سم‌پاش، شخم‌زن، دروگر و ازاین‌قبیل استفاده می‌شوند.

کمباین
کمباین

کمباین

کمباین‌ها برای برداشت محصولات دانه‌دار، کوبیدن و جداکردن ساقه محصول از دانه آن، در صنعت کشاورزی بکار می‌روند.

دروگر

دروگرها دسته‌ای از تجهیزات کشاورزی هستند که برای درو محصولات در زمین‌هایی که امکان عبور تراکتور از آن‌ها وجود ندارد استفاده می‌شوند. دروگرها به‌طورکلی به سه دسته شانه‌ای، دوار و خودگردان تقسیم می‌شوند.

بذرپاش

بذرپاش یا کشتگر، بذرها را به طور مساوی بین کرت‌ها پخش می‌کند.

بیلرها

در کاشت علوفه از بیلرها برای بسته‌بندی محصول استفاده می‌شود.

پایپینگ (خطوط لوله)
پایپینگ (خطوط لوله)

پایپینگ (خطوط لوله)

متداول‌ترین مورد استفاده از لوله در مصارف کشاورزی، خطوط لوله برای آبیاری است. آبیاری باید به‌گونه‌ای انجام شود که رطوبت خاک را در حد تعادل و مطابق با نیاز گیاه حفظ کند؛ بنابراین روش آبیاری و ابزارهایی که برای این کار استفاده می‌شوند بسیار اهمیت دارند.

روش‌های آبیاری به‌طورکلی به دودسته آبیاری سطحی و آبیاری تحت‌فشار تقسیم می‌شوند که در هریک از آن‌ها از ابزار متفاوتی استفاده می‌گردد.

آبیاری سطحی

آبیاری سطحی از قدیم و به طور گسترده رواج داشته است و به آن آبیاری سنتی نیز گفته می‌شود. در این روش از تجهیزات مدرن کشاورزی و لوله اغلب استفاده نمی‌شود و انجام عملیات آبیاری توسط نیروی انسانی  صورت می‌گیرد.

آبیاری تحت‌فشار

به دلیل جدید بودن این سیستم، آن را آبیاری نوین نیز می‌نامند و به‌طورکلی به دودسته آبیاری بارانی و آبیاری قطره‌ای تقسیم می‌گردد.  

لوله و اتصالاتی که در آبیاری قطره‌ای بکار می‌روند شامل منبع آب، لوله اصلی، لوله آبرسانی، لوله‌های جانبی یا فرعی و قطره‌چکان‌ها و اتصالات جانبی آن می‌شوند.

پمپ، لوله اصلی، لوله‌های فرعی و جانبی و آبپاش‌ها نیز اجزا اصلی سیستم‌های آبیاری بارانی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشرفت مطالعه

مشاوره تخصصی

مشاوره تخصصی

مقالات مرتبط